Topzeilschoener
Topzeilschoener, collectie NAVIGO Visserijmuseum

NAVIGO Visserijmuseum is gewijd aan de vissers van bij ons en aan hun lange, fascinerende geschiedenis. Wonderbaarlijke visvangsten in de Tweede Wereldoorlog, jongens van twaalf die hun leven waagden als IJslandvaarder, het soms harde en eenzame leven van vissersvrouwen... Dat en nog veel meer ontdek je in het nieuwe museum. Potvis Valentijn wacht op jou!

Oud en nieuw

De nieuwe museumopstelling vertelt het verhaal over de visserij in al zijn facetten: van de lokale helden zoals de IJslandvaarders en de strandvissers tot de visserijfamilies en hun leven op zee en aan wal. De collectie staat hierbij centraal, met stukken uit de NAVIGO-museumcollectie maar ook mooie bruiklenen o.a. van het MAS en Abdijmuseum Ten Duinen of andere kustcollecties.

Dé nieuwigheid is uiteraard het skelet van potvis Valentijn, de potvis die in 1989 aanspoelde op het strand van Sint André in Oostduinkerke. 35 jaar later krijgt zijn volledig skelet een nieuwe thuis in het NAVIGO-museum en hangt hij in een speciaal voor hem gebouwde nieuwe museumvleugel.

Kinderen baas!

Voor de kleinsten is er afsluitend de speelkade: in deze ruimte op kindermaat herontdekken ze op een speelse manier de sterke verhalen van het museum. Wat dacht je van vissen verkopen op de vismarkt, of aan het roer staan in de navigatieruimte van een schip, zelf de visvangst op zee ophalen of communiceren met vlaggen?

De vaste oude waarden zijn opgewaardeerd en terug in vol ornaat, zoals het houten kustvissersvaartuig de OD.1 Martha. Ze is het centrale collectiestuk van de indrukwekkende open zaal met drie verdiepingen en bepaalt er de verhaallijnen ‘het leven op zee’ en ‘het leven aan wal’. In ‘het leven onder de waterlijn’ bewonder je het onderwaterschip van OD.1 Martha en zwemmen de Noordzeedieren in de aquaria, erkend als dierentuin. Op de muren rondom voeren projecties van documentaire beelden je mee naar de diepste waters van de Noordzee en het opmerkelijke gedrag van zijn bewoners … hoewel enkele van de opnames ook in onze aquaria zijn gemaakt!

De rijke kunstcollectie krijgt een eigen galerij en toont de diversiteit van kunstwerken over visserij en de zee. Vissersdorpen, zeezichten, scènes uit het dagelijkse leven en portretten, allen uit verschillende kunststromingen en stijlen illustreren hoe onder andere Edgard Farasyn, James Ensor, Louis Artan, Leon Spilliaert en Aloïs Boudry maar ook hedendaagse kunstenaars zoals Koenraad Tinel en Stephan Vanfleteren inspiratie putten uit deze thema’s.

Voor sommige zalen zoals de strandvisserij is intensief samengewerkt met de erfgoedgemeenschappen: garnaalvissers te paard, kruiers en stekers bepaalden mee het gezicht van deze ruimte die meegaat op de getijden van eb en vloed.  Verderop confronteert de kunstige opstelling van de collectie van strandjutter Aäron Fabrice de Kisangani, in dialoog met de getuigenissen van vissers en zee-experten ons met de prangende vraag: wat is de toekomst van onze zeeën en de Vlaamse visserij? De uitdagingen van de visserij zijn van alle tijden, hoe kan de mens ook nu weer antwoord bieden op deze vragen?

Een andere vaste waarde is het vissershuis. Dit iconisch huisje vormt het middelpunt van de museumsite en komt vandaag nog meer tot zijn recht in de nieuwe architectuur. Via het opgefriste decor en een recent gemaakte akoestische omgeving met geluiden van een huishouden, waant de bezoeker zich een vissersfamilie van begin 20ste eeuw.