Koksijde-Dorp kende in het verleden minder vissers dan de buur- en deelgemeenten. Dat weten we door de timing van de kermisweek. In Koksijde-Dorp was dat in juni, terwijl het elders in september was. Je kan nu eenmaal geen feestje bouwen als een derde van de mannen uit het dorp nog op zee zit.

De IJslandvaarderskampioen vind je wel in Koksijde-Dorp. Philippus Jacobus Flupke Vossaert is de recordhouder van Koksijde en ondernam tussen 1839 en 1875 niet minder dan 32 reizen. De vader van Jacobus baatte dan het Sint-Sebastiaan uit, naast de voormalige pastorij in de Hovenierstraat. In het café werden in die tijd regelmatig IJslandvaarders geronseld en Flupke was één van hen.

Dat café werd omstreeks de eeuwwisseling (ca. 1998-2000) afgebroken.

Het was op één na het oudste café. Het oudste café (en tevens oudste huis van Koksijde-Dorp) bestaat nog steeds en werd gebouwd omstreeks 1785: heden Kerkstraat 49. Het gebouw diende tevens als gemeentehuis, waar het gemeentebestuur samenkwam en de gemeentearchieven werden bewaard!

De meeste vissers van Koksijde-Dorp woonden in de Galloperwijk en de buurt van de Vissersstraat.

Meer info over Ijslandvaart

Bezoek het NAVIGO Visserijmuseum!