2015: Sam Zwertvaegher en Diederik Jacobs kopen het schip

N.116 Nostalgie Derawoudt
Foto: Bernine Deramoudt

Sam en Diederik, twee jonge vissers, kopen het scheepje aan om zelfstandig te kunnen vissen. Ze schrijven het in te Nieuwpoort en dopen het om tot Nostalgie. Vanaf dat moment draagt het schip de naam die ze nog steeds heeft: de N.116 Nostalgie.  Die naam is makkelijk te verklaren: Het was een oud schip dat deed denken aan visserij in vervlogen tijden, wat bij velen nostalgie opriep.

Desalniettemin droegen zij goed zorg voor het scheepje en voerden zelfs enkele hoognodige moderniseringen uit. Zo lieten zij de lier ombouwen, zodat die hydraulisch werd aangedreven.

Zij zijn de laatste beroepsvissers die het schip commercieel uitbaten.

2020: schip wordt verkocht aan Eddie Cattoor

N.116 Nostalgie Dezutter
Foto: Peter Dezutter

Reder Eddie Cattoor koopt het schip aan voor de bijhorende vislicenties. Hij zet de licenties op een ander schip uit zijn rederij en laat het schip uitschrijven uit de Lijst. Hiermee eindigt de 59 jaar durende carrière van de N.116 Nostalgie als commercieel vissersvaartuig.

Gelukkig betekende dit niet het einde van de Nostalgie. Cattoor bouwt de N.116 om tot hektrawler. Een hektrawler vist met visborden die net het openhouden, die langs de achterkant (de “hek”) in het water worden gegooid.

Zo is het schip aangepast voor de recreatieve garnalenvangst en kan het schip blijven varen.

N.116 Nostalgie Dezutter
Foto: Peter Dezutter

17 maart 2022: de N.116 Nostalgie wordt beschermd varend erfgoed

Door het verdwijnen van de houten vissersvaartuigjes aan de Belgische kust, wordt het steeds belangrijker om dit scheepje te bewaren. Dit ontgaat ook Agentschap Onroerend Erfgoed niet, die de erfgoedwaarde van het schip erkent. De N.116 Nostalgie heeft namelijk industrieel-archeologische, sociaal-culturele en wetenschappelijke waarde. Op 17 maart 2022 besluit minister Matthias Diependaele dat de N.116 beschermd varend erfgoed is.

Het is niet alleen een mooie blijk van waardering voor de N.116, maar bij die bescherming komt ook een financieel voordeel. Nu kan de eigenaar beroep doen op subsidies om het schip en haar erfgoedelementen in goede staat te houden.