De Abdij Ten Duinen ontstond in 1107 uit een kleine gemeenschap rond kluizenaar Ligerius. In 1138 sloot de abdij zich aan bij de orde van de cisterciënzers. De abdij groeide in de dertiende eeuw uit tot een gigantisch complex met een gemeenschap van 370 geestelijken, diverse abdijhoeves en een domein van meer dan 10.000 hectare, verspreid over België, Frankrijk, Nederland en Engeland. In de loop van de eerste helft van de zeventiende eeuw kwamen de ruïnes van de eens zo prestigieuze abdij volledig onder de duinen te liggen. Vanaf 1949 legden opgravingscampagnes grote delen van de abdijsite bloot. Het is omgeven door natuurgebied, ideaal om de fiets even aan de kant te zetten voor een wandeling.

A. Verbouwelaan 15, 8670 Koksijde

Weetje van Jan Haring

Alle zeeduivels! In de late middeleeuwen is deze streek al een geschikte plaats om te seynevissen. Twee paarden trekken daarbij een seyne, een net. De rekeningen van de Duinenabdij vermelden in 1563-1564 zo’n visserij met netten, maar de abt wou dat stopzetten. Hij lette op de centen! Vis was namelijk elders voor minder geld te koop. Het seynevissen bleef wel bestaan. Het paardenvissen beperkte zich toen dus niet tot garnaalvissen.

Meer info over Abdijmuseum Ten Duinen

Bezoek het Abdijmuseum Ten Duinen!

Zuid-Abdijmolen

Vlakbij de ruïnes van de Duinenabdij pronkt de Zuid-Abdijmolen. De molen uit 1773 stond oorspronkelijk in Houtem voor hij in 1953-1954 in Koksijde werd heropgebouwd en gerestaureerd op een oude molenwal uit de tijd van de abdij.

Sindsdien ontdekten ontelbare bezoekers het maalproces. Dankzij latere restauraties en vooral dankzij een eigen molenaar, is deze staakmolen één van de best onderhouden molens van Vlaanderen.