Links van de toegangsdeur van het Paul Delvaux Museum is er een terras met daarachter een café-restaurant. Ga er gerust iets drinken of eten. Het geheel heet Het Vlierhof. Het is eind negentiende eeuw gebouwd door de IJslandvaarder Maes. Het was op dat moment het eerste huis op zo’n 800 meter van de zee.

Na de Eerste Wereldoorlog kwam het vissershuisje in het bezit van de Nederlandse kunstschilder John Bakker. Hij verbleef er tot 1930. In de daaropvolgende decennia wijzigt het huis meermaals van eigenaar en bestemming. In 1982 kocht de Stichting Paul Delvaux het verlaten gebouw aan.

De stichting is in 1979 opgericht en ontstaan uit gesprekken tussen kunstenaar Paul Delvaux, zijn tweede vrouw Tam en hun neef Charles Van Deun, ook een kunstschilder. De organisatie zette meteen vaart in het museumproject met een opening op 26 juni 1982. In 1983 verdubbelde de oppervlakte en vijf jaar later werd de grote ondergrondse zaal in gebruik genomen. De schilder schonk heel wat werken en voorwerpen aan het museum. Samen met zijn vrouw was hij tot zijn overlijden in 1994 vaak op het terras van Het Vlierhof te vinden.

Paul Delvauxlaan 42, Koksijde - Sint-Idesbald

Meer info over het Paul Delvuax museum