De NAVIGO museumsite is een veelzijdige plek middenin de dorpskern van Oostduinkerke: het omvat het huidige NAVIGO Visserijmuseum, een vissershuisje met kruidentuin, het estaminet De Peerdevisscher en een ereplein dat hulde brengt aan de Vlaamse vissers die op zee zijn achtergebleven. Deze museumsite is een echte zeemansplek!

Het visserijmuseum opende in 1974 de deuren en werd gebouwd op de plaats van de tijdens de Tweede Wereldoorlog vernielde kerk van Oostduinkerke. De afdruk van de afgebrande kerk kan je nog zien op het museumplein.

Het nieuwe NAVIGO Visserijmuseum ging open in september 2024 en vertelt het verhaal van de visserij in al haar facetten: van lokale helden zoals de IJslandvaarders en de strandvissers, tot de visserijfamilies en hun leven op zee en aan wal. Het is bij uitstek een familiemuseum: de aquaria met Noordzeebewoners zoals garnalen, zeebaarzen en hondshaaien veroveren ieders hart, maar ook het houten vissersvaartuig de OD 1. Martha of de vele scheepsmodellen zijn publiekstrekkers voor alle leeftijden.

In dit museum hangt ook het skelet van potvis Valentijn, die in 1989 aanspoelde op het strand van Sint-André in Oostduinkerke. 35 jaar later kreeg zijn volledige skelet een nieuwe thuis in het museum. Beslist een bezoekje waard!

Vrijheidstraat 6, Koksijde - Oostduinkerke